چگونه مشتری را به خود جذب کنیم
چگونه مشتری را به خود جذب کنیم | اطرهای از یک خرید در دوران دانشجویی در ذهنم مانده است که قابلیت این را دارد در کلاسهای افزایش فروش و جذب مشتری تدریس شود. خاطرهای از یک صندوقدار خبره، که به دانشجوی بیچارهای که رفته بود تنها یک تن ماهی بخرد، ۵ عدد تن ماهی فروخت بدون آنکه هیچ نارضایتیای به وجود بیاید و حتی خریدار کاملاً احساس خوبی بابت خریدش داشت!
فروش بیشتر و جذب مشتری، نیازمند یادگیری مهارتهایی است که بسیاری از فعالان حرفههای مختلف یا از آنها غافل شدهاند یا تنها به روشهای سنتی پایبند ماندهاند و از روشهای جدید بیخبرند.
چرا افزایش فروش و جذب مشتری مهم است؟
همه کسبوکارها در سراسر جهان و در طول تاریخ، همواره به دنبال راههایی برای افزایش فروش خود بودهاند. طبیعتاً مهمترین عامل در فروش، وجود مشتری است و مسیر افزایش فروش از جذب مشتری میگذرد.
بنابراین میشود گفت افزایش فروش محصول و جذب مشتری، دو مفهومی هستند که کاملاً درهمتنیده شدهاند. جذب مشتری فرایندی است که طی آن کسبوکارها سعی میکنند مشتریان جدیدی را به مجموعه مشتریان قدیمی خود اضافه کنند.
همه کسبوکارها و فعالیتهای تجاری، استراتژیهایی برای جذب مشتریان جدید دارند؛ چرا که بدون وجود مشتریان جدید، عایدی کسبوکارها کم شده و در نهایت میتواند منجر به زیاندهی شود.
هدف از فرایند جذب مشتری، ایجاد یک استراتژی سیستماتیک و پایدار برای جذب مشتری است که به طور مداوم بهروز میشود و ترندها و تغییرات جدید را نیز در برمیگیرد.
چگونه مشتری را به خود جذب کنیم
افزایش فروش و جذب مشتری، آنقدر مهم است و آنقدر کسبوکارها را درگیر خود کرده است، که کسبوکارهایی جدیدی شکل گرفتند تا مهارتهای بازاریابی، فروش و جذب مشتری را به صاحبان حرفهها و صنایع مختلف بیاموزند و در این راه به آنها مشاوره دهند.
با وجود چنین شرکتها و مشاورانی، همچنان بسیاری از حرفهها قادر به افزایش فروش خود نیستند. بسیاری از کسبوکارها مجبور میشوند بارها در همه جزئیات بیزنس پلن خود از بازاریابی گرفته تا محتوای وبسایت تغییر ایجاد کنند تا شاید بتوانند افزایش فروش بیشتر را تجربه کنند.
بنابراین لازم است همه کسبوکارها با روشها و راهکارهای عملی برای افزایش فروش و جذب مشتری آشنا شوند و از آنها در راستای ارتقا حرفهای خود استفاده کنند. در ادامه این مقاله با برخی از این راهکارها آشنا خواهیم شد.
آنچه درباره راه های جذب مشتری باید بدانید + ۶ تکنیک طلایی
مشتریان همانند خون در رگهای یک کسبوکار هستند و حیات کسبوکارها به مشتریانشان وابسته است. دقیقاً به همین دلیل همه کسبوکارها نیازمند داشتن یک استراتژی جذب مشتری هستند که بتواند به صورت دائمی مشتریان جدید را به سمت آن کسبوکار جذب کند.
این مسئله به حدی مهم است که بر اساس گزارش ها هزینه جذب مشتری در ۵ سال گذشته، بیش از ۵۰% افزایش یافته است.
بهترین راه برای افزایش جذب مشتری این است که یک استراتژی شفاف، واضح و عملی داشته باشید. در این قسمت با ۷ راه برای جذب مشتریان آشنا خواهید شد.
-
مخاطبان هدف خود را تعیین کنید
مشتریان بالقوه خود را بشناسید و سعی کنید آنها را درک کنید. لیستی از خصوصیات مشتریانتان تهیه کنید و سعی کنید بفهمید آنها چه چیزهایی را در مورد برند یا محصولات شما دوست دارند و از چه چیزی خوششان نمیآید.
نیازهای مشتریان را شناسایی کنید و سعی کنید راههای برآورده ساختن آنها را نیز پیدا کنید. این اطلاعات به شما کمک میکند نه تنها محصولات بهتری تولید کنید، بلکه باعث میشود فرهنگ سازمانی و ارتباطی بهتری نیز داشته باشید.
-
برای مشتریان جدید، تخفیف و پروموشن در نظر بگیرید
همواره مشتریان در خرید کردن، به دنبال راهی هستند که احساس کنند سود کردهاند. شما میتوانید با:
- قرار دادن تخفیف برای اولین خرید
- پیشنهادات جذاب مانند یکی بخر، دوتا ببر
- در نظر گرفتن هدایای کوچک و رایگان برای خرید اولیها
- و …
مشتریان را برای خرید اولین تحریک کنید.
این روشها باعث میشوند مشتریانی که برای خرید از شما کمی مردد هستند، تردید خود را کنار بگذارند و برای خرید انگیزه بگیرند.
بعد از خرید اول، به خریدهای مشتریان دقت داشته باشید تا بتوانید در آینده با تمرکز بر اهداف خرید مشتریان خود، وفاداری آنها را تقویت کنید.